Ono što Bog združi, neka se ne rastavlja

Ono što Bog združi, neka se ne rastavljaCilj je ovog teksta pojasniti današnjem katoliku značenje nejasne restrikcije u pitanju rastave braka koja se susreće u Matejevu evanđelju, koja pažljivom čitatelju otvara niz pitanja, prije svega sumnju da je u vrijeme pisanja Matejeva evanđelja disciplina prve kršćanske zajednice u pitanjima braka i razvoda bila bitno drukčija od današnje.

Predmetni tekst, naime, glasi: „Ali ja vam kažem: tko god otpusti svoju ženu, osim zbog bludništva, i oženi drugu, čini preljub“ (Mt 19, 9). Svakom, pa i slabo informiranom katoliku, poznato je da ni preljub bilo koje strane u braku nije dovoljan razlog da se brak rastavi u Katoličkoj crkvi. U stvarnosti, valjano sklopljen brak ne može se uopće rastaviti, zbog bilo kojeg razloga (usp. Mt 19, 6).

Ono što se u svakodnevnom žargonu naziva crkvena rastava, u stvarnosti je poništenje braka. Dakle, brak se, nakon provedene stručne istrage, i na temelju dovoljnih razloga, proglašava ništavnim, ili drugim riječima, kao da nikad nije ni postojao. Razlozi ništetnosti braka mogu biti tema neke druge rasprave, po sebi pravničke. Mi ćemo se ograničiti na biblijski izvještaj. Restrikcija „osim zbog bludništva“ prisutna je samo u Mt izvještaju.

Ostala sinoptička evanđelja i poslanice ne donose je (usp. Mk 10, 11ss.; Lk 16, 18ss.; 1 Kor 7, 10ss.). Po sebi je manje vjerojatno da bi tri tradicije različite od Matejeve izbacile ovu restrikciju, koja je eventualno postojala u temeljnoj tradiciji kao nauk Isusa iz Nazareta. Puno je vjerojatnije da je pisac ili neki od kasnijih redaktora Matejeva evanđelja dodao ovu restrikciju vodeći računa o specifičnim porukama koje je želio uputiti svom čitatelju i o identitetu tog istog čitatelja.

Poznato je, naime, da je Mt pisao židovskoj zajednici, najvjerojatnije na hebrejskom, i u toj činjenici mogla bi se nalaziti motivacija za ovaj dodatak. Unutar židovske zajednice tog vremena, pod utjecajem dvaju rabinskih škola, Hilelove i Šamajeve, vodila se žustra rasprava o motivima zbog kojih muškarac može otpustiti svoju ženu. Valja reći da je u židovstvu samo muž mogao otpustiti svoju ženu, nikako obrnuto. Jednakopravnost koja se susreće npr. u Mk evanđelju plod je grčkog utjecaja. Bizarnost razloga kasnorabinskog židovstva u pitanju otpuštanja žene išla je do toga da je loše skuhan ručak mogao biti dovoljnim razlogom da se otpusti žena.

Drugim riječima, jedini razlog za razvod koji je dopuštala novonastala vjera, još u krilu židovstva, bila je pornei,a.

Značenje te riječi upućuje na to da se u ovom terminu želi vidjeti bračnu nevjernost ili preljub u kojem onda stoji dovoljan razlog za rastavu braka. Tako čine protestantska i pravoslavna crkva. No, kad bi uistinu bila riječ o ovome, očekivali bismo jedan drugi grčki termin rezerviran isključivo za bračnu nevjernost, moicei,a (moiheia).

Međutim, čini se da porneia u hebrejskom originalu Matejeva evanđelja označava seksualne relacije među srodnicima, što zabranjuje Lev 18. Ovakve relacije, legitimne među poganima i tolerirane među Židovima zbog politike nezamjeranja prema simpatizerima židovstva među poganima mogle su stvoriti teškoće među novoobraćenicima na kršćanstvo u jednom legalističkom ambijentu poput onog Matejeve zajednice. Odavde je mogao doći zahtjev koji uvodi naša restrikcija, da se takve veze prekinu i rastave.

Drugo rješenje ove teškoće kojom se bavimo moglo bi biti shvaćanje ove restrikcije ne u smislu da dopušta razvod braka u njegovu izvornom smislu, nego da se radije radi o rastavljanju supružnika bez mogućnosti druge ženidbe ili udaje. Drugim riječima, zbog pornei,a jednog od supružnika, drugi je mogao „privremeno“ napustiti zajednički dom, ali bez mogućnosti ženidbe s nekom novom osobom. Ovakva institucija potpuno je nepoznata židovstvu. Isusov zahtjev, u svjetlu kompletne novosti koju donosi njegov nauk, mogao bi upućivati na ovako revolucionarno rješenje koje poslije postaje moguće u Pavlovu nauku (cf. 1 Kor 7, 11).

Mnogi današnji čovjek gleda kao na znanstvenu fantastiku mogućnost privremene rastave od stola i postelje zavađenih supružnika koji ne znaju kako sačuvati svoju obitelj, s ciljem da se ponovno sastave i obnove bračno zajedništvo. Vrijeme samoće i odvojenosti služi za refleksiju o vlastitim stavovima i ponašanju, služi za spoznavanje da je svaki čovjek slab i grešan bez obzira koliko bio uvjeren u vlastito pravo, i da kao takav treba dopustiti i drugome da bude slab i grešan. Novost koju donosi kršćanstvo po pitanju braka može progovoriti na jak način današnjem čovjeku koji olako kida veze sa svojim mužem ili ženom. Smisao žrtve, poniznosti, osjećaja za opće dobro, najglasnije progovara kroz pokušaje još, hvala Bogu, mnogih supružnika da i pod veliku cijenu sačuvaju ovo najveće društveno blago koje zovemo obitelj.

Priredio iz kršćanske literature: Don Ivan Lovrić

Utorak, 21. studenog A.D. 2017.

Donacije za župu

Svi koji žele i imaju mogućnost donirati novčana sredstva za našu župu mogu to učiniti u župnom uredu ili uplatom na žiro račun:
HR97 2330 0031 1000 8611 2

Također pozivamo da se jave svi koji se aktivno žele uključiti u život svoje župe te pomoći na bilo koji drugi način.

Raspored službe Božje

Nedjeljni i blagdanski raspored

Nedjeljom
u 8:00, 9:30, 11:00 i 18:00 sati

Ponedjeljkom, utorkom, četvrtkom, petkom
u 18:00 sati
Poslije večernje mise krunica.

Srijedom, subotom
u 7:00 sati

Blagdanom u tjednu
u 8:00 sati

Blagdan Svih svetih
u 8:00 i 9:30 sati
Na Lovrincu u 14:30 sati.

Dušni dan
u 8:00 i 18:00 sati

Prvim petkom u mjesecu
u 7:00 i 18:00 sati

Župni ured - uredovno vrijeme

Župni ured radi sat vremena prije večernje svete mise. Za hitne slučajeve 0-24 sata!

Online gostiju: 64 

Web Statistika

counterDanas10
counterOvaj mjesec4191
counterSveukupno595394